eric van zeleIk heb de kans gehad kersverse manager van het jaar Eric Van Zele persoonlijk te ontmoeten in de aanloop van een debat eind 2010. De eerste tekenen van kentering bij Barco waren er toen al. Over zijn aanpak was hij heel nuchter: “Ik ben een conceptueel, heb een synthetische geest. Ik praat met jan en alleman en vind daar de antwoorden die de organisatie nodig heeft. Echt moeilijk is dat niet. Je moet goed kunnen luisteren. Ik slaag er wel in mij te concentreren op de essentie, daar een goed verhaal van te maken en dat te communiceren. Zo’n verhaal moet verstaanbaar zijn zowel voor de arbeider in China, de ingenieur in Amerika als HR in België.”

Het interview was een lang hartelijk gesprek ter voorbereiding van een debat. Uit zijn verhalen bleek een passie voor andere culturen en een zeer internationale, globale kijk op het bedrijfsleven. “Ik ben een echte globetrotter.” Niet toevallig ook dat Barco hard inzet op waarden en cultuur: “Command and control could no longer be the recipe.” Met Van Zele is Barco voluit global geworden en voor zijn verhaal krijgt hij nu ook buiten de bedrijfsmuren erkenning. “Yes we can.”

Verhalen zijn een krachtige manier om mensen bijeen te brengen, om betekenis te geven aan de soms tragische stroom van gebeurtenissen in het leven van een mens of een organisatie, en om tot actie te inspireren. Verhalen hebben een systemische werking. Ze werken als “attractoren” die energie en aandacht mobiliseren. Ze verspreiden zich viraal en zorgen voor gedeelde betekenis. Die gedeelde betekenis vormt dan de basis voor gedeeld werken. Goede verhalen “beroeren het hart” zoals ook goed leiderschap de harten beroert.

Any comment?

Share on: